Uppdaterad 2003-05-20
Den 14 september år 1441, i Uppsalas väldiga gotiska
katedral, kröntes den unge bayerske ädlingen Kristofer
av huset Wittelsbach till svensk konung. I enlighet med
tidens sed följdes kröningsceremonin av riddardubbning
i domkyrkans högkor. Högste ansvarig var den åldrige
biskop Thomas av Strängnäs, för eftervärlden mest
ryktbar som författare till Frihetsvisan. Diktarbiskopen
närmade sig förvisso slutet av livet – han skulle avlida
i januari 1443 – men hade ännu krafter kvar. Ett
tillfälle som detta ville han inte gå miste om.
Under biskop Thomas överinseende lät kung Kristofer
slå ett sjuttiotal svenskar, danskar och bayrare till
riddare. Bland de utkorade befann sig Karl Knutsson,
rikets näst mäktigaste man och i sinom tid konung även
han. När slaget var givet kunde han lägga till det
latinska ordet dominus framför namnet och sålunda
titulera sig ”herr Karl”.
Vi vet vad Karl och de andra sade när de stod i tur
att dubbas. Den högtidliga riddareden – iuramentum
militum – är väl känd. Den påminde om kungarnas
hyllningsed och svors av de utkorade medan de lyfte
sina händer mot himlen. Den blivande riddaren riktade
sig till Gud, jungfru Maria, Sankt Erik och Sankt Knut
och förklarade:
Jag vill efter min yttersta makt med liv och gods beskärma den heliga kristna tron och evangelium, och hålla och värja kyrkorna och hennes tjänare vid sin frihet och frälse, stånda mot orätt och styrka frid och rätt och beskärma faderlösa och moderlösa barn, jungfrur, änkor och armt folk och vara trygger och tro mot min konung och mitt rike och rättfärdigt hålla och öva mitt riddarskap. Gud till heders, efter min bästa förmåga, så hjälp mig Gud.
Vad betyder detta? Läs igenom eden noga! Detta är en svensk riddares officiella uppgifter, relaterade i kort men effektivt sammandrag. Den som härmed får titeln riddare lovar först och främst att skydda kyrkan, prästerna och deras rättigheter. Därefter lovar han att skydda svaga och utsatta grupper i samhället: änkor och föräldralösa, unga kvinnor, fattiga, med flera. I nästa punkt lovar riddaren att vara kungen trogen. Slutligen åkallar han Gud till hjälp.
Riddaren skall alltså bruka svärdet både till
försvar och anfall. Han skall frälsa kyrkan och
folket från ondo, och han skall främja riksledningen
i dess strider. Framför allt skall han göra allt
detta på ett rättfärdigt vis, i enlighet med Guds
vilja.
Så var idealet – men inte verkligheten. Riddar
Karl Knutsson skulle senare, när han själv var kung,
grovt förbryta sig mot edens ordalydelse i det att
han satte sig över den kyrkliga rätten i syfte att
berika sig själv och sin tron, något som biskoparna
även bistert påpekade. Men de lär inte ha varit
överraskade. Riddaridealet stod nästan alltid mycket
långt från riddarverkligheten.
Ögonblicksbilder som denna från svensk senmedeltid
är allt annat än originella. Under 1400-talet
blomstrade riddarväsendet i hela världsdelen. Det
var kutym att stora ceremonier, såsom kungliga
kröningar, åtföljdes av riddarslag. Europas
härskare instiftade statustyngda riddarordnar.
Ena dagen kunde riddarna stoltsera till häst i tunga,
specialtillverkade rustningar på torneringar;
andra dagen kunde man se dem, iförda snabelskor
och lika snobbiga som opraktiska kläder, i slottens
stenkorridorer och salar, ömsom kurtiserande damer
och ömsom smidande ränker. Riddarkulturen stod i
ljuvligaste blom, upplevde sin högsommar. Men så
hade det inte alltid varit. Hur började det? Hur
och när uppstod riddarväsendet?
I äldre referensverk finner man inte sällan
uppfattningen att hela det världsliga överskiktet
under högmedeltidens formativa fas var att betrakta
som riddare. Man jämställde riddarna med alla de
människor som på latin gick under samlingsbenämningen
bellatores, ”de som krigar”. I dag vet vi att en
sådan tolkning är felaktig. ”Riddare” var aldrig
en fast, en gång för alla etablerad yrkestitel,
inget som adelsmän kunde kalla sig så fort de
uppnått en viss nivå i vuxenlivet. Riddartiteln
var mycket speciell, tilldelad ett fåtal kategorier
människor. Den syftade dessutom på olika typer av
människor vid olika tidpunkter i historien.
Om vi går tillbaka till riddartidens formationsfas,
epoken från 800-talet till 1100-talet, finner vi
flera skikt av blivande adelsmän, vilka inte hade
mycket gemensamt. Högst upp fanns ”de ädla”, på
latin nobiles. De kunde inte sällan söka sina
rötter i 700- och 800-talens västeuropeiska
stormannaskikt, ibland ända tillbaka till 600-talet.
De kunde räkna konungar och furstar till sina
anfäder. Ofta hade de även ett och annat helgon
i släkten.
Dessa ädlingar kallade sig aldrig ”riddare”.
Titeln var förbehållen ett betydligt lägre skikt.
För att förstå varför detta skikt överhuvudtaget
uppkom måste man känna till den militärhistoriska
förskjutning som ägde rum just vid denna tid.
Tidigare, ända sedan forntiden och antiken, hade
tyngdpunkten i Europas arméer legat på fotfolket
– på falanger, legioner och andra infanteristyrkor.
Hästen hade spelat en andraplansroll i det militära.
Den hade framför allt brukats som lyxigt
fortskaffningsmedel för stormän och som bas för
spaningskavalleri. Krigen, både belägringarna och
fältslagen, hade i allt väsentligt avgjorts till fots.
Detta förändrades emellertid genom att ny utrustning
på 900-talet fick sadeln och stigbygeln att sitta
kvar även under starkt tryck. Därmed blev det möjligt
att använda ryttarvapen, i synnerhet lansen, på ett
offensivt, för motståndaren närmast chockartat sätt.
I takt med att denna taktik började nyttjas av allt
fler krigare ställdes nya, allt hårdare krav på
träning av både hästar och ryttare. Den storman
som inte hängde med i den militära teknikens
expansion riskerade ju att allvarligt äventyra sin
och sina undersåtars hälsa i kommande krigiska uppgörelser.
På 900-talet ökade således behovet av ett
slagkraftigt rytteri, knutet till ädlingarnas
borggarnisoner. De krigsmän som ställde upp
med dylik tjänst kallades helt enkelt ryttare,
eftersom det var som sådana de gjorde nytta.
Ordet ”riddare”, av medellågtyskans Ridder,
betyder just ”ryttare”.
Även inom andra språk syns kopplingen till
hästtjänsten, exempelvis i franskans chevalier
(av cheval, ”häst”). Märk väl att den officiella
latinska termen för en riddare hela tiden förblev
det prosaiska miles (”soldat”, plural milites).
Många av de företeelser som långt senare skulle
göras till föremål för ceremonier, ritualer och
mytbildning inom riddarväsendet har sitt ursprung
i den hårda, allt annat än glamorösa värld som
dessa 900-talsriddare levde i. Exempelvis kom
deras stridsövningar till häst så småningom att
utvecklas till medeltidens mest ryktbara sport:
torneringen.
900-talets riddare var alltså närmast en sorts
lågadel. Deras existensberättigande bestod i att
de kunde kämpa effektivt till häst. Eftersom
penningväsendet var outvecklat blev det i vissa
delar av Västeuropa, särskilt i Frankrike, brukligt
att riddarna som lön för mödan erhöll en jordplätt
med underlydande bönder i egenskap av förläning.
Förläningen gick stundom – till slut regelmässigt
– i arv till nästa generation. Från att ha varit
anställda krigare blev riddarna på detta vis ett
besuttet överskikt i lokalsamhället, bygdens herrar.
Under de sekler som följde blev deras plikter
alltmer reglerade och systematiserade av de
framväxande kungamakterna. När härskarnas värld
förändrades, när slotten blev större och städerna
fler, var det inte nödvändigt att varenda riddare
måste möta upp med häst och lans – men hans
tjänsteåligganden måste fastläggas i detalj, så
att inga missförstånd uppstod. Riddarens krigstjänst
kunde enligt dessa regler vid behov ersättas av en
penningavgift, scutagium (”sköldpengar”).
Hela denna utveckling tenderade att minska avståndet mellan riddarna och den verkliga högadeln. Följande scenario ger sig självt: om en riddarfamilj genom lyckosamma jordförvärv och utnyttjande av kunglig gunst blir verkligt inflytelserik är det lätt hänt att en högadlig familj söker alliera sig med den genom äktenskap. Följden blir att riddarna i bygden klättrar socialt. För varje generation blir det allt svårare – och allt oviktigare – att urskilja vem som tillhör vilket adligt skikt. Många riddarfamiljer låter i sådana lägen bygga egna borgar och anta högadliga sedvanor – dyrbara kläder, praktfulla fester, och så vidare.
I slutet av 1100-talet och början av 1200-talet
sammansmälte nobiles och milites slutgiltigt. En
viktig konsekvens av utvecklingen var att själva
termen ”riddare” anammades även av de allra högsta
skikten i det medeltida samhället. Kyrkan förlänade
också titeln en religiös prägel och omgav riddarnas
initiationsrit (riddarslaget, dubbningen) med
kyrkliga ceremonier. Under korstågstiden grundades
andliga riddarordnar, såsom Tempelherreorden,
Johanniterorden och Tyska orden. Riddarna erhöll
ett särpräglat hederskodex som angav hur en sann
riddare skulle bete sig. Riddaren skulle vara tapper
i strid, ädelmodig mot fiender, beskyddande mot svaga,
hövisk mot kvinnor, etcetera.
Riddaren blev med andra ord en idealgestalt, det
världsliga samhällets motsvarighet till den andliga
sfärens helgon. Det är dessa overkliga supermänniskor
som vi möter i den medeltida litteratur som var
ägnad att glorifiera riddarna och deras värld, såsom
historierna om kung Artur och riddarna kring Runda bordet.
I detta skede kom riddarväsendet till Sverige. Såväl
termen miles som termen armiger (”väpnare” eller ”sven
av vapen”, den näst riddare högsta titeln inom
riddarväsendets hierarki) började förekomma i Sverige
senast under Magnus Ladulås regeringstid (1275–90).
Termen brukades för speciellt utvalda, symboliskt
privilegierade medlemmar av frälset. Det är också först
i detta skede, från och med 1285, som vi finner notiser
om svenska riddardubbningar.
Under 1300-talet blomstrade vår inhemska riddarkultur
med litterära produktioner som Junker Lars klosterrov,
Eufemiaromanerna och Erikskrönikan. Det förstnämnda verket
har stundom framhållits som typiskt för en hövisk
riddarskildring. Junker Lars är en historisk person:
Lars Petersson, Östergötlands lagman under en period
på 1200-talet. Han enleverar i visan sin älskade
Benedicta ur ett kloster, något som formellt var
synnerligen brottsligt men som i visan framställs
som en romantisk riddarhandling.
Eufemiaromanerna är översättningar av europeiska
versromaner som gjordes i början av 1300-talet på
initiativ av den norske kungen Håkon Magnussons gemål
Eufemia. I visorna hyllas ridderlighet och hövisk kärlek.
Allra mest ryktbar av våra gamla riddarskapelser är
emellertid Erikskrönikan, en rimkrönika skriven på
knittelvers. Krönikan är en lysande källa till det
svenska högfrälsets självbild. Efter mönster från
kontinenten målar författaren upp en riddarromantisk
vision av verkligheten, kryddad med höviska stereotyper.
På det sätt som krönikan skildrar vardag och fest
var det förmodligen ytterst sällan på svenska
herresäten, men kungar och hertigar ville gärna
föreställa sig att det var så det borde vara.
I takt med att riddaridealet utvecklades blev
titeln även alltmer exklusiv. Från att ursprungligen
ha syftat på det lägsta skiktet inom medeltidens
krigarsamhälle kom det under 1300- och 1400-talen
att syfta på det allra högsta. Blott en liten elit
tilläts bli medlemmar i riddarsammanslutningar som
den engelska Strumpebandsorden (grundad 1348) eller
den burgundiska Gyllene skinnets orden (grundad 1429).
Delvis var exklusiviteten en följd av de
ekonomiska realiteternas krav: endast den
som hade stora resurser kunde leva det liv
som anstod en idealriddare. Torneringsrustningar,
stridshästar, krigsträning, och allt det andra
som förknippades med riddarrollen slukade
ofantliga mängder tid, energi och pengar. Den
som önskade bli riddare måste börja sin träning
vid omkring sju års ålder genom att tjäna som
page och därefter långsamt avancera genom
tjänstgöring vid hov, på borgar och slutligen
i fält. Många adelsmän valde, uppenbarligen
frivilligt, att inte dubbas till riddare utan
att livet ut förbli väpnare. Sveriges genom
tiderna mäktigaste privatman, Bo Jonsson (Grip),
död 1386, blev således aldrig riddare.
Ironiskt nog sammanföll den extrema statushöjningen
och kultförklaringen av riddarens person med en
successiv nedgång i kavalleriets betydelse. Under
senmedeltiden återtog fotfolket sin dominerande
roll på slagfälten. Med eldvapen, armborst, pikar
och hillebarder blev tyska landsknektar och
schweiziska gardister överlägsna de numera
gammalmodiga riddarstyrkorna med häst och lans.
När riddarkulturen med sina torneringar, höviska
regler och heraldiska system blomstrade som mest,
på 1500-talet, var riddarkavalleriet för alltid
passé.
Det är ingen slump att det var i detta nya samhälle
som Miguel de Cervantes skänkte oss bilden av den
hopplöst anakronistiske men likväl renhjärtade riddaren
av den sorgliga skepnaden, Don Quijote av La Mancha.
När Don Quijote angriper väderkvarnar och utsätts för
omvärldens gyckelspel är han en tragisk gestalt,
en personifikation av en tid som är på väg in i
skymningen. Riddarväsendet är dött och begravet.
Men dess ideal har levt vidare, sipprat ned till
borgerskap, bondesamhälle och arbetarklass, från
vuxna till barn, från kungahov till skolgårdar och
sandlådor. Instinktivt känner vi alla till riddarnas
hederskodex: att skydda de svaga, att hålla sina
löften och att tappert invänta faran istället för
att fegt göra krumsprång för den orättfärdiga makten.
Alla som i våra dagar sålunda blottlägger sitt
civilkurage kan med gott samvete räkna andlig
frändskap med forna dagars idealriddare.
Artikeln är tidigare publicerad i tidskriften Populär Historia. Den publiceras här med tillstånd av författaren och redaktionen.
All materials contained on this site are protected by Swedish copyright law and may not be reproduced, transmitted, displayed, published or broadcast without the prior written permission from the webmaster. Some material appear with special permission, but general copyrightJonas Arnell. All rights reserved.